مقالات

تفاوت صفحه سنگ برش و ساب چیست و نحوه تشخیص آن

تفاوت صفحه سنگ برش و ساب چیست و نحوه تشخیص آن

کاربرد صفحه سنگ برش چیست؟

صفحه سنگ برش یا Cutting disc که به آن دیسک برش هم گفته می شود، دارای انواع مختلفی است که هر کدام کاربرد خاصی دارند. سنگ برش برای بریدن و ساییدن قطعاتی با جنس های گوناگون مانند سرامیک، سنگ، چوب و فلز به کار می رود.
دیسک های برش و ساب به اشکال مختلفی ساخته شده و کاربردهای متفاوتی دارند. این صفحات بر روی ماشین آلات مخصوص برش از جمله فرز، مینی فرز و پروفیل بر نصب می شوند. از آنجا که کاربرد هر صفحه با دیگری متفاوت است، در هنگام کار با هر کدام از آنها، اپراتور باید دقت کافی داشته باشد که صفحات را به صورت اشتباهی به کار نبرد. کاربرد اشتباه باعث آسیب زدن به صفحه برش و خراب شدن قطعات مورد برش خواهد شد.

انواع سنگ برش از نظر کاربردی جهت برش قطعاتی با جنس های مختلف تقسیم بندی می شود. انواع آن شامل دیسک استیل ‌بر، دیسک آهن ‌بر، دیسک برش چوب ، دیسک ساب و ساییدن، دیسک برش پروفیل، دیسک برش سنگ ، دیسک برش سرامیک، سنگ برش گرانیت، صفحات سنباده و مینی فلاپ می باشد.
اگر بخواهیم برای انجام کار خود سنگ برش صحیحی را انتخاب کنیم لازم است با کاربرد صفحات فرز آشنا شویم. شناخت تفاوت ها در تشخیص صفحات و انتخاب صحیح ما در وب سایت قدس ترید کمک زیادی خواهد کرد.

تفاوت صفحه سنگ برش و ساب چیست و نحوه تشخیص آنسنگ برش

صفحه سنگ برش و ساب چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت اصلی صفحه سنگ برش یا cutting disc و صفحه ساب یا grinding disc  در ضخامت دیسک است. ضخامت دیسک برش نازکتر از دیسک ساب زنی می باشد. معمولاً دیسک های ساب حداقل 0.25 اینچ یا 0.6 سانتیمتر ضخامت دارند.
دیسک ساب، تقریبا مشابه دندانه های اره عمل می کند ولی به جای دندانه دارای صد ها دانه ریز سایشی می باشد. این دانه ها بر روی سطح دیسک پخش شده و عمل سایش را کاملا یکنواخت انجام می دهد. کار اصلی دیسک های ساب، ساییدن و شکل دادن به قطعات با جنس های مختلف است. دیسک ساب نیز مشابه دیسک های سنگ برش در ابعاد بزرگ و کوچک هستند تا بتوان برای انواع فرز و مینی فرز به کار برد. قطر این دیسک ها در اندازه های 115، 180 و 230 میلیمتر می باشند.

سنگ ساب برای صاف کردن محل برش، از بین بردن تیزی لبه های سنگ های ساختمانی، و صاف کردن برآمدگی های حاصل از جوشکاری استفاده می گردد.
دیسک های ماسه شنی یا disks Grit به طور معمول برای برش موادی مانند سنگ و فلز استفاده می شود. دیسک های Grit نسبت به انواع دیگر چندین مزیت دارند. آنها با سرعت نسبتا سریع قادر به برش اجسام هستند. ساب های دیسکی Grit وزن زیادی ندارد و به عنوان مثال هنگام کار روی نردبان به راحتی می توان آن را نگه داشت.

تفاوت صفحه سنگ برش و ساب چیست و نحوه تشخیص آنسنگ ساب سنباده ای

موارد ایمنی برای کار با سنگ برش و ساب چیست؟

اگر فشار جانبی زیادی را روی سنگ های برش نازک وارد کنید، حتما شکسته می شوند. اما برای اعمال نیروهای قابل توجه می توانید از دیسک های ضخیم تر استفاده کنید. توصیه می شود هنگام کار با دیسک های برش از محافظ تمام صورت استفاده کنید. دیسک های نازک نسبتا شکننده هستند و اگر بشکنند ترکش آنها به راحتی می توانند در همه جهات پرتاب شوند. دیسک‌های ساب ضخیم‌تر از سنگ برش است و تا حدودی ایمن‌تر هستند، اما توصیه می شود هنگام استفاده از آن‌ها نیز، از محافظ تمام صورت استفاده ‌کنید.
به خاطر داشته باشید که طراحی برخی از دیسک های نازک ساب به گونه ای نیست که بتوان به لبه آنها فشار وارد کرد. سطح آنها برای سنباده زدن قطعات طراحی شده اند و استفاده از لبه می تواند باعث شکستن و پرتاب قطعات آن در سر و صورت اپراتور گردد. بنابراین لازم است حتما از تجهیزات ایمنی استفاده کنید.

آیا امکان برش فلز با دیسک ساب وجود دارد؟

برای برش اجسام چوبی می توانید یک دیسک نازک با علامت “سنگ برش” را تهیه کنید. برای برش فلز از سنگ برش های ضخیم تر استفاده کنید که در حین کار بتواند مقداری فلز را ذوب کند و سپس آن را برش دهد. استفاده از تیغه نازک­تر، برش بسیار تمیز­تری ایجاد می کند. سپس آن را با یک دیسک گریت 60 و مقداری پارچه و در نهایت مقداری کاغذ سنباده گریت 100 به صورت دستی صاف و صیقلی نمایید.
یک دستگاه ساب زاویه دار مجهز به یک دیسک برش فلز برای برش انواع فلزات از جمله پیچ و مهره، آهن زاویه دار، میلگرد و حتی ورق فلز به خوبی عمل می کند. اما دیسک‌های ساب به سرعت فرسوده می‌شوند، با سرعت کمی برش می‌دهند و به مرور که استفاده شوند، از قطر آن کاسته می‌شود. بنابراین می توان از تیغه الماسی استفاده کرد که برای برش فلزات آهنی درجه بندی شده است.

تفاوت صفحه سنگ برش و ساب چیست و نحوه تشخیص آندیسک برش الماسه

چگونه می توان سنگ ساب را انتخاب کرد؟

سنگ ساب با دانه های الماس یا CBN را اَبَر ساینده می نامند که سختی زیادی دارند. چرخ های سنگ ساب زنی که با اکسید آلومینیوم (کوروندم)، کاربید سیلیکون یا دانه های سرامیکی ساخته شده اند، ساینده های معمولی نامیده می شوند. برای ساب چدن، فلزات غیر آهنی و مواد غیر فلزی، ساینده کاربید سیلیکون را انتخاب کنید. جهت مواد ترد و شکننده معمولاً به دیسکی با ابعاد کوچکتر و گرید نرم‌تر نیاز دارند. مواد سخت در برابر نفوذ دانه های ساینده مقاومت می کنند و باعث کدر شدن سریع آنها می شوند.

گرید سنگ سایش چیست؟

درجه یا grade در یک دیسک سایش نشان دهنده میزان استحکام مواد پیوند دهنده ای است که دانه های ریز را در ساختار دیسک کنار هم نگه می دارد. گرید به عنوان معیار سختی نسبی دیسک سایش استفاده می شود. گرید سختی به مقدار ماده چسبنده ای که در ساخت صفحه ساب استفاده شده اشاره دارد و ربطی به میزان سختی ماده ساینده ندارد.
توجه داشته باشید که سنگ برش و دیسک ساب تاریخ انقضا دارند که معمولاً به صورت ماه و سال، بر روی حلقه مرکزی چاپ می شود و حداکثر سه سال از زمان ساخت دیسک است. زمان تعویض سنگ ساب وقتی است که یک اینچ یا 2.5 سانتیمتر تورفتگی دارد. وقتی که محافظ دستگاه مانع از سایش مناسب گردد، باید دیسک ساب دور انداخته شوند.

چند نوع ماشین ساب و برش وجود دارد؟

ماشین های ساب به پنج دسته شامل ساب سطحی، ساب استوانه ای، ساب بدون مرکز، ساب های داخلی و ویژه تقسیم می شوند. از ساب های سطحی جهت تولید سطوح صاف، زاویه دار و نامنظم استفاده می گردد.
موادی که قابلیت ساییده شدن آنها کمتر است عبارتند از آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، برنج و پلاستیک. البته با تکنیک های خاص می توان آنها را آسیاب کرد.
در هنگام برش چوب اگر از صفحه ساب زاویه ای استفاده کنید، امکان آسیب پذیری به ابزار اپراتور وجود دارد. ساب های زاویه ای به طور معمول دیسک های نصب شده را با سرعت 10000 تا 15000 دور در دقیقه می چرخانند. ممکن است بتوانید برای برش های کوچک چوب از آن استفاده کنید، اما ابزارهای بسیار بهتری برای برش ایمن چوب وجود دارد. ابزار برش ایمن چوب شامل اره های دایره ای، اره های جیگ، ابزارهای نوسانی، و اره های رفت و برگشتی می باشند.

دو نوع اصلی سنگ برش ساینده با چسب رزینوئیدی، یکی نوع 1 که صاف بوده و دیگری نوع 27 که دارای هاب برجسته است. به طور معمول نوع 1 برای برش مستقیم در سنگ ساب های الکتریکی یا پنوماتیکی با زاویه قائمه، یا سنگ ساب های قالبی و اره‌های خرد کن و سایر ابزارها استفاده می‌شوند.
اره ساینده که به عنوان اره برش نیز شناخته می شود، یک اره مدور برقی است که یک دیسک ساب نازک دارد و برای برش مواد سخت مانند فلزات، کاشی و بتن استفاده می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 − = دو