مقالات

ابزار‌های مورد نیاز جوشکاری چیست؟

ابزار‌های مورد نیاز جوشکاری چیست؟

ابزار‌های مورد نیاز جوشکاری چیست؟

در این مقاله می خواهیم به معرفی ابزار های مورد نیاز جوشکاری بپردازیم.

معرفی حرفه ی جوشکاری

جوشکاری یک روش اتصال به صورت دائم بین موادی مثل فلز ها است. در جوشکاری مواد را به کمک حرارت بسیار بالا ذوب می کنند و سپس محل اتصال آن را سرد می کنند تا فلزات و یا دیگر مواد در کنار هم به طور ثابت قرار بگیرند.

جوشکاری یک فعالیت صنعتی رایج و یک حرفه ی پر کاربرد در صنعت تمام کشور ها است. جوشکاری علاوه بر پرکاربرد بودن، یک حرفه ی خطرناک نیز می باشد. شما برای شروع این حرفه نیاز به شناخت ابزار های مورد نیاز جوشکاری دارید. در ادامه به معرفی ابزار های مورد نیاز جوشکاری می پردازیم.

معرفی ابزار های مورد نیاز جوشکاری و کارایی آن ها

کلاه مخصوص جوشکاری یکی از مهم ترین ابزار های مورد نیاز جوشکاری است که برای تمام افراد فعال در این عرصه یک نیازی ضروری است. کلاه جوشکاری یکی از مهم ترین و ضروری ترین ابزار های مورد نیاز جوشکاری است که باید در تمام کارگاه های جوشکاری قرار داشته باشد.

شما می توانید کلاه جوشکاری را با قیمت های متفاوت و کیفیت های مختلف تهیه کنید که اکثر این محصولات کارایی نسبتا مناسبی دارند ولی توجه داشته باشید که خرید یک محصول با کیفیت تر می تواند سلامت شما را تضمین کند.

کلاه جوشکاری علاوه بر حفظ سلامت چشمان شما، از آسیب دیدگی آن هنگام کار جلوگیری می کند. کلاه جوشکاری دارای تیره کننده ی خودکار می باشد که داشتن این ویژگی سبب می شود دقت شما در جوشکاری افزایش پیدا کند و میزان خطای شما تا حد قابل توجهی کم شود.

ابزار‌های مورد نیاز جوش کاری

آهنربای جوشکاری یک ابزار بسیار کاربردی

آهنربای جوشکاری یکی دیگر از ابزار های مورد نیاز جوشکاری است که برای تمام افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند یک نیاز ضروری به حساب می آید. آهنربای جوشکاری یکی از اصلی ترین ابزار های مورد نیاز جوشکاران است که در اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

از این وسیله برای نگه داشتن قطعات مختلف در کنار یکدیگر استفاده می شود.

سوهان جوشکاری محصول مورد نیاز برای تمام جوشکاران

سوهان جوشکاری یکی از ابزار های مورد نیاز جوشکاری است که اغلب در مراحل پایانی کار از آن استفاده می شود. پس از اتمام کار جوش بر روی قطعات، برآمدگی های ریز و درشت بسیاری مشاهده می شود که باید آن ها را به وسیله ی سوهان صاف کرد.

ابزار های مورد نیاز جوشکاری

دستکش جوشکاری یک وسیله ی ایمنی

از دیگر ابزار های مورد نیاز جوشکاری، دستکش جوشکاری است. این وسیله برای حفظ ایمنی و سلامت جوشکاران بسیار ضروری است. این دستکش ها در مدل های گوناگون و با ضخامت های مختلف در بازار عرضه می شوند.

پیشنهاد ما به افراد مبتدی که به تازگی شروع به فعالیت در این عرصه کرده اند استفاده از دستکش های ضخیم است. این دستکش ها به شما اجازه ی لمس فلز داغ را برای مدت کوتاه می دهد و اگر قطعه ی فلزی داغ، با دست شما تماس پیدا کند، این دستکش ها می توانند برای مدت کوتاهی دست شما را در مقابل آسیب حفظ کنند.

عینک محافظ چشم یک محصول بسیار مهم

یکی از مهم ترین و ضروری ترین ابزار های مورد نیاز جوشکاری که برای هر فردی که در این زمینه فعالیت می کند عینک محافظ چشم است. چشم یکی از حساس ترین اندام های بدن است که آسیب به آن می تواند برگشت ناپذیر باشد.

مواجه شدن با نور بسیار زیاد و قوی می تواند باعث آسیب به سلول های شبکیه چشم شود. عینک های مخصوص و محافظ چشم سبب می شوند که چشم های شما در هنگام کار آسیب نبیند. این وسیله یکی از ابزار های مورد نیاز جوشکاری است که هم افراد مبتدی و هم افراد با تجربه باید از آن استفاده کنند زیرا آسیب به چشم جبران ناپذیر است.

ابزار های مورد نیاز جوشکاری
رگلاتور

یکی از پرکاربرد ترین دستگاه های مورد نیاز برای جوشکاری است. این دستگاه اغلب برای جوشکاری ساختمان استفاده می شود و وظیفه ی آن کاهش فشار کپسول جوشکاری است.

کپسول های فشاری حدود ۱۵۰ اتمسفر دارند که این مقدار برای جوشکاری کارایی ندارد بنابراین به کمک این وسیله فشار آن را تا اندازه ی مد نظر کاهش می دهند.

مشعل های جوشکاری

مشعل جوشکاری از مهم ترین ابزار های مورد نیاز جوشکاری است. این دستگاه گاز اکسیژن مورد نیاز را با سرعت مناسب و مورد نیاز به دستگاه جوشکاری می رساند و اجازه ی جوشکاری را به فرد می دهد.

مشعل های جوشکاری را امروزه به دو دسته ی مشعل های فشاری و مشعل های انژکتور دار تقسیم می کنند. شما می توانید این محصولات را در فروشگاه های ابزار فروشی پیدا کنید.

اما به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از مشعل های جوشکاری نیاز به رعایت یک سری نکات مهم دارد که باید حین استفاده مشعل این نکات را رعایت کنید. مشعل های جوشکاری بیشتر توسط افراد با تجربه و آگاه استفاده می شوند و برای این دسته از جوشکاران کاربرد دارد. افراد مبتدی، آگاهی و تجربه استفاده از این دستگاه را ندارند.

لباس کار

همانطور که می دانید جوشکاری یکی از شغل ها و حرفه های پر خطر در سطح جهان است. این شغل به علت ارتباط با مواد آتش زا و درجه حرارت های بسیار بالا می تواند فوق العاده خطرناک باشد.

در نتیجه در مرحله اول توصیه می کنیم افرادی که توانایی و آگاهی ندارند به سراغ این کار نروند. اما توصیه بعدی مربوط به افرادی است که در این عرصه فعالیت می کنند. این افراد به علت شغل پر خطری که دارند باید از لباس کار استاندارد استفاده کنند.

این لباس ها از بدن افراد در برابر حرارت و اشعه های خطرناک حفظ می کنند و موجب می شود دچار آسیب هایی نظیر سوختگی، حساسیت های پوستی و غیره نشوند.

ابزار های مورد نیاز جوشکاری
کپسول آتش نشانی

علاوه بر این حرفه در دیگر مشاغل نیز کاربرد دارد و یکی از لوازم بسیار ضروری و حیاتی است. در مشاغلی نظیر جوشکاری که با محصولات آتش زا و حرارت های بالا سروکار دارید بهتر است که حتما از کپسول آتش نشانی استفاده کنید..

استفاده از ضخامت سنج در حرفه جوشکاری

برای مطلع شدن از ضخامت فلزی که می خواهید آن را جوش بدهید باید از ضخامت سنج استفاده کنید. افرادی که در جوشکاری حرفه ای عمل می کنند نمودار هایی دارند که در آن ها مشخص است ضخامت فلزی که می خواهند جوش بدهند چه اندازه است.

اندازهگیری ضخامت فلز ها به وسیله چشم کار بسیار سختی می باشد. بنابراین برای راحت تر شدن کار خود می توانید از ضخامت سنج استفاده کنید.

استفاده از انبر و یا گیره جوشکاری

انبر و یا گیره جوشکاری یکی دیگر از ابزار های مورد نیاز برای جوشکاری است. زمانی که بخواهید دو قطعه را به یکدیگر به صورت موقت متصل کنید می توانید از گیره و یا انبر جوشکاری استفاده کنید.

ابتدا دو قطعه را به وسیله گیره به یکدیگر وصل می کنید و سپس می توانید عملیات جوشکاری را انجام دهید.

امید است از مطالب بالا به اطلاعات مفیدی دست یافته باشید. به شما توصیه می کنیم قبل از انجام جوشکاری نکات بالا را رعایت کنید تا در حین جوشکاری آسیبی به شما وارد نشود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


+ 4 = دوازده