مقالات

آموزش روش صحیح نگهداری از ابزارآلات

آموزش روش صحیح نگهداری از ابزارآلات

نگهداری از ابزارآلات امری ضروری و کاربردی

نگهداری از ابزارآلات به مجموعه فعالیت های قابل کاربردی در راستای مراقبت از ابزار های دستی و برقی گفته می شود. آموزش روش صحیح نگهداری از ابزارآلات امروزه بسیاری از انسان ها از انواع ابزار ها برای انجام امور مختلفی استفاده می کنند.

هر یک از این ابزار ها به علت طراحی خاص و ویژگی هایی که دارند نیازمند به مراقبت هستند؛ تا به این طریق طول عمر ابزار و همچنین میزان کارایی آن افزایش یابد.

بدون شک ابزار خوب یک سرمایه است و جهت نگهداری از آن باید از روش های مناسبی استفاده شود. بهتر است بدانید با نگهداری از ابزارآلات طول عمر این گونه وسایل به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. البته نگهداری مناسب از ابزارآلات علاوه بر طول عمر بیشتر آن ها، موجب کاهش هزینه های شما در بلند خواهد شد.

در حال حاضر بسیار از افراد نگهداری و مراقبت از ابزارآلات را امری پیچیده و زمان‌بر می دانند؛ دلیل آن هم عدم آگاهی از روش های مناسب نگهداری ابزارآلات می باشد. زیرا در صورت دانستن روش های نگهداری ابزارآلات، مراقبت از آن ها به امری ساده تبدیل خواهد شد.

نگهداری از ابزارآلات
اهمیت نگهداری از ابزارآلات

همانطور که عنوان گردید مراقبت از ابزارآلات یکی از امور مهمی بوده که در صورت عدم توجه کافی باعث فرسودگی ابزارآلات خواهد شد. همچنین فرسودگی ابزارآلات هزینه های اضافی را برای شما در پی خواهد داشت.

زیرا در صورت خرابی ابزار، شما مجبور به صرف هزینه بیشتر برای خرید نمونه های جدید خواهید بود. بنابراین نگهداری مناسب از ابزارآلات از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، زیرا در صورت مراقبت صحیح دیگر نیازی به خرید ابزار جدید نخواهد بود.

نکات مهم در خصوص نگهداری از ابزارآلات دستی

امروزه از انواع نمونه های دستی ابزارآلات در کسب و کار های گوناگونی استفاده می شود. به عنوان مثال در حرفه نجاری، بخش عمده ای از ابزار های آن به صورت دستی می باشند. زیرا معمولا کار کردن با ابزار های دستی در بیشتر مواقع ساده‌تر از نمونه های برقی آن است. اما در هر صورت برای افزایش طول عمر این گونه وسایل باید تدابیری اندیشیده شود.

به همین منظور برخی از نکات لازم جهت نگهداری از ابزارآلات دستی عبارتند از :

• تمیز کردن ابزار پس از انجام کار

یکی از مواردی که تاثیر چشمگیری در افزایش طول عمر ابزار دارد، تمیز نگه داشتن اینگونه وسایل است. امروزه در صنایع و حرفه های مختلف از ابزار های گوناگونی استفاده می شود. هر یک از این وسایل پس از استفاده نیازمند به تمیز شدن با روش های مناسب خواهند بود.

زیرا در صورت عدم توجه کافی این امر، فرسودگی زود هنگام ابزار را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال در حرفه نجاری پس از استفاده از ابزار آلاتی همچون اره و سوهان، ذرات بسیار کوچک چوب در قسمت های اصلی این ابزار ها انباشته می شود. بنابراین جهت نگهداری از ابزارآلات بهتر است اینگونه ابزار ها به خوبی تمیز شوند.

• تیز نگه داشتن ابزارآلات کاربردی

در خصوص نگهداری از ابزارآلات یکی از موارد حائز اهمیت، تیز نگه داشتن ابزارآلات کاربردی است. بهتر است بدانید تیز نگه داشتن ابزار ها کمک زیادی به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر آن ها خواهد کرد.

برای نمونه ابزار هایی مانند اره، رنده، مته دریل و… جزو آن دسته از وسایلی هستند که باید همیشه تیز نگه داشته شوند؛ تا بتوانند بهترین عملکرد خود را در هنگام انجام کار به نمایش گذارند.

• تیز نگه داشتن ابزارآلات کاربردی
• خشک نگه داشتن ابزارآلات

خشک نگه داشتن ابزارآلات به عنوان یکی از موارد مهم در خصوص نگهداری از ابزارآلات به شمار می رود. لازم است بدانید رطوبت به عنوان یکی از دلایل اصلی فرسودگی ابزارآلات به حساب می آید؛ زیرا وجود رطوبت در سطح ابزار یا محیط نگهداری آن، موجب زنگ زدگی و خرابی ابزار خواهد شد.

به همین منظور بهتر است تا حد امکان از ابزارآلات در محل های خشک نگهداری شود.

• نگهداری ابزارآلات برقی در محل خشک
• روغن کاری قطعات متحرک

برای نگهداری از ابزارآلات به بهترین شکل ممکن، باید هر از چند گاهی قطعات متحرک ابزار ها به خوبی روغن کاری شوند؛ تا به این ترتیب از اصطکاک و فرسودگی ابزار ها جلوگیری به عمل آید. بهتر است بدانید اصطکاک به عنوان یکی از دلایل خرابی دستگاه و ابزارآلات محسوب می شود.

بنابراین پس از چندین بار استفاده از ابزارآلات، لازم است عمل روغن کاری به بهترین شیوه ممکن صورت گیرد.

نکات مهم در خصوص نگهداری از ابزارآلات برقی

ابزارآلات برقی جزو آن دسته از دستگاه هایی هستند که استفاده از آن ها موجب سهولت در انجام فرآیند ها خواهد شد. همچنین اینگونه ابزار ها به علت طراحی ظاهری و ویژگی های خاصی که دارند، نیازمند به مراقبت بیشتر خواهند بود. به همین منظور برخی از موارد ضروری جهت نگهداری از ابزارآلات برقی شامل موارد زیر خواهند بود.

• نگهداری ابزارآلات برقی در محل خشک

ابزارآلات برقی به علت حساسیت بالایی که دارند نیازمند به نگهداری در محل خشک هستند؛ زیرا در صورت ورود رطوبت به قسمت داخلی دستگاه های برقی، این امر منجر به اتصالی و برق گرفتگی خواهد شد. به همین منظور یکی از موارد کاربردی در خصوص نگهداری از ابزارآلات برقی قرار دادن آن ها در محلی خشک و دور از رطوبت است.

• روغن کاری دستگاه برقی

روغن کاری دستگاه برقی یکی از موارد مهم در خصوص نگهداری از ابزارآلات است. بهتر است بدانید روغن کاری مناسب موجب افزایش طول عمر دستگاه و همچنین بهبود عملکرد آن می شود. قطعات متحرک دستگاه های برقی به مرور زمان دچار اصطکاک می شوند که این موضوع برای می توان عملکرد کلی دستگاه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به همین منظور نیاز است تا قطعات متحرک دستگاه های برقی طبق دستورالعمل های موجود در دفترچه راهنمای دستگاه، روغن کاری شوند.

• تعمیر یا تعویض سیم برق دستگاه در صورت خرابی

در هنگام نگهداری از ابزارآلات برقی بهتر است به سیم برق دستگاه توجه ویژه ای شود؛ زیرا سیم برق وظیفه انتقال انرژی به درون دستگاه را بر عهده دارد. خرابی سیم برق ممکن است منجر به بروز برق گرفتگی یا اتصالی شود که در نهایت پیامد های ناگواری را در پی خواهد داشت.

به همین جهت لازم است در هنگام استفاده از ابزار های برقی حتما به سیم رابط آن، توجه زیادی شود.

• چک کردن قطعات نگهدارنده دستگاه

چک کردن قطعات نگهدارنده دستگاه یکی دیگر از موارد کاربردی در خصوص نگهداری از ابزارآلات برقی است. بهتر است بدانید قطعات نگهدارنده ابزارآلات برقی به علت تحرک شدید ممکن است شل شوند. در صورت عدم توجه به این موضوع، دستگاه کارایی خود را از دست خواهد داد.

بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از دستگاه های برقی باید به قطعات نگهدارنده و همچنین پیچ های دستگاه توجه ویژه ای شود.

• چک کردن قطعات نگهدارنده دستگاه
سخن پایانی

موارد ذکر شده در این مطلب جزو اصلی ترین نکات موجود در خصوص نگهداری از ابزارآلات برقی و دستی می باشد. بنابراین با مطالعه این مطلب به سادگی خواهید توانست از ابزارآلات خود به بهترین شکل ممکن نگهداری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سه + = 8