مقالات

بهترین ابزارهای نجاری و انواع آنها

بهترین ابزارهای نجاری

استفاده از وسایل چوبی قدمت دیرینه ای دارد، و به زمانی بر می گردد که انسان ها از چوب و سنگ برای خود وسایل زندگی می ساختند.

به همین دلیل نجاری نیز قدمتی طولانی دارد، اما در آن زمان اصلا ابزاری برای نجاری نبود چه رسد به بهترین ابزارهای نجاری، انسان های آن زمان فقط به وسیله یک شی تیز بر روی چوب، شکلی نزدیک به چیزی که می خواستند در می آوردند تا تکه چوب تبدیل به وسیله ای برای استفاده شود.
با گذشت زمان انسان ها از چوب استفاده های بیشتری کردند تا زندگی برای ایشان راحت تر باشد، مانند ساخت صندلی و سپس ترکیب آن با پارچه و وسایل دیگر و ساخت مبل.
امروزه هنرمندان نجار با بهره گیری از بهترین ابزارهای نجاری، کارهای هنری زیبایی با تکه های چوب خلق میکنند که علاوه بر کمک به زندگی راحت، جنبه تزئینی نیز دارد.

در این مقاله می خواهیم به بهترین ابزارهای نجاری و انواع آنهابپردازیم پس اگر قصد خرید بهترین ابزارهای نجاری و انواع آنها را دارید با ما همراه باشید.

ابزارهای نجاری

پس از چندین سال که انسان ها کار نجاری انجام می دانند و از چوب انواع وسایل مورد نیاز برای زندگی خود می ساختند، به فکر تولید ابزاری افتادند که با کمک آنها بتوان به راحتی بر روی چوب کنده کاری کرد و وسایل چوبی با دقت بیشتری ساخت.
به همین دلیل بود که ابزارهای نجاری تولید شدند البته در سال های گذشته این ابزارها محدود بودند اما امروزه بهترین ابزارهای نجاری با انواع برند ها تولید می شوند تا هنرمندان نجار بتوانند با کمک آنها هنر خود را بیشتر نشان دهند.
ابزارهای نجاری امروزه به دو گروه دستی و برقی تقسیم می شوند که ما به بررسی بهترین ابزارهای نجاری و البته پر کاربرد ترین از هردو گروه می پردازیم.

بهترین ابزارهای نجاری دستی

ابزارهای نجاری دستی همانطور که از نام آنها پیداست با نیرو دست کار میکنند و معمولا به گونه ای هستند که یا امکان تولید نوع برقی آنها وجود ندارد یا اگر نوع برقی آن را تولید کنند کارایی چندانی نخواهد داشت.

1. چکش میخ کش یا چکش نجاری

همه ما چکش دیده ایم و در بسیاری از مواقع از آن استفاده هم کرده ایم.
اما چکش ها انواع مختلفی دارند که هر فرد بسته به نوع استفاده ای که قرار است از آن بکند یکی از آنها را انتخاب میکند.
چکش نجاری طراحی متفاوتی دارد تا بتوان از آن علاوه بر کوبیدن، برای بیرون آوردن میخ از درون چوب هم استفاده کرد. سر این نوع چکش حالتی دو شاخه و گرد دارد تا سر میخ درون دو شاخه قرار بگیرد و با کشیدن، میخ از درون چوب خارج شود.

 

چکش نجاری

2.گونیا یکی از بهترین ابزارهای نجاری می باشد. برای هر نجار داشتن یک گونیای ثابت لازم است.

گونیا ثابت طوری طراحی شده است که لبه های آن حالت پایه دارند تا به راحتی بر روی چوب ثابت شوند و حرکت نکنند.
از این ابزار علاوه بر کشیدن خط راست برای ایجاد زاویه 45 و 90 درجه هم استفاده می شود و در کل به دقیق تر شدن کار کمک می کند.

3. زاویه سنج

زاویه سنج یک ابزار است که باعث می شود اره میزی و فارسی بر شما با دقت بالایی عمل کند و به اصطلاح دستگاه شما کالیبره شود، مثلا اگر آن را بر روی زاویه 45 درجه تنظیم کنید اره میزی یا فارسی بر شما دقیقا زاویه 45 درجه می برد و احتمال خطای آن عملا صفر است.

4. متر

متر به طور کلی یک ابزار مفید و پر کاربرد است که در نجاری نیز کاربرد دارد و از آن برای اندازه گیری دقیق چوب ها استفاده می شود.

5. خرپا

خرپا نوعی پایه قابل حمل است که به راحتی می توان آن را با قوطی های فلزی ساخت و بر روی آن صفحه ای چوبی قرار داد تا تبدیل به میز کار نجاری شود.

6. مغار

مغار وسیله ای تیز مانند چاقو است که از آن برای کنده کاری و تراش بر روی چوب استفاده می شود.
دسته مغار جنس نسبتا محکمی دارد تا بتوان به وسیله پتک چوبی به آن ضربه وارد کرد و با این عمل نوک مغار درون چوب فرو رفته و باعث کنده شدن آن قسمت چوب می شود.

 

انواع مغار

7. گیره نجاری

گیره نجاری نیز مانند سایر گیره هایی که برای کارهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، ابزاری برای محکم نگه داشتن چوب به هنگام انجام کار های مختلف بر روی آن است تا کار با دقت انجام شود.

8. فیدر برد

فیدر برد یک ابزار ساده است که برای برش چوب های نازک با اره برقی یا اورفرز است که هر نجاری درون کارگاه خود به یکی از آنها احتیاج دارد.

9. خط کش تیره دار

خط کش تیره دار یکی از بهترین ابزارهای نجاری است، این وسیله همان خط کش است اما طوری طراحی شده است که بتوان از آن برای علامت گذاری بر روی چوب به هنگام اندازه گیری استفاده کرد.

10. میز نجاری

یکی از مهمترین ابزارهای نجاری میز نجاری است که به آن میز مونتاژ نیز گفته می شود و طوری طراحی شده است که بتوان ابزارهای دستی دیگر را بر روی آن قرار داد.
در اینجا به 10 نوع از مهمترین، پرکاربردترین و البته بهترین ابزارهای نجاری دستی اشاره شد که هر نجاری برای شروع کار به آنها احتیاج دارد، البته ابزارهای دستی دیگری نیز برای نجاری وجود دارد اما مهمترین آنها همین 10 مورد بودند.

بهترین ابزارهای نجاری برقی

ابزارهای برقی در تمام صنعت ها برای راحت تر انجام شدن کار تولید شده اند تا فرد بتواند در مدت زمان کوتاه و با صرف نیرویی کم کاری با وسعت بیشتر انجام دهد.
در صنعت نجاری نیز ابزارهای برقی به همین منظور تولید شده اند که در اینجا به چند مورد از بهترین ابزارهای نجاری برقی اشاره خواهیم کرد که داشتن آنها به سرعت بخشیدن کار شما کمک میکند.

1. اره میزی Table Saw

این اره همانطور که از نام آن مشخص است بر روی یک میز ثابت قرار دارد اما خود اره متحرک است و می تواند با به حرکت درآوردن آن بر روی چوب برش ایجاد کرد.

2. اره گردبر Circular Saw

این اره در عین حال که نوعی وسیله برقی برای نجاری می باشد، چون بر روی میز ثابت قرار ندارد حالت دستی نیز دارد و می توان از آن برای برش هر قسمت چوب استفاده کرد.
این دستگاه یکی از بهترین ابزارهای نجاری است که علاوه بر قابل استفاده بودن در همه جا، به دلیل گونیایی که در دهانه خارجی خود دارد به حرفه ای و دقیق تر بودن کار نیز کمک می کند.

اره گردبر
3. اره مویی Power Scroll Saw

این اره نیز به دلیل دقت بالایی که به هنگام برش چوب دارد یکی از بهترین ابزارهای نجاری می باشد که می توان از آن برای ظریف کاری نیز استفاده کرد.
این اره دقتی بسیار بالاتر از انواع اره های دیگر دارد و برای برش های منحنی و خم نیز بسیار دقیق است به همین دلیل از آن بیشتر برای معرق کاری استفاده می شود.

4. اره فارسی بر کشویی Compound Miter Saw

این اره با توجه به نوع طراحی آن قابلیت حرکت و برش رو به جلو و عقب را دارد و برای برش چوب های عریض مناسب است.
از این نوع اره برای ساخت و برش انواع قاب ها، درها و پنجره ها استفاده می شود.

5. اره عمود JigSaw

این اره دارای تیغه های متفاوت است که با توجه به نوع برشی که قرار است با آن ایجاد شود یکی از این تیغه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
مثلا برای برش خط مستقیم با زاویه 45 درجه و یا برش منحنی مانند و قوس دار و … . از این مدل بیشتر برای برش چوب هایی با ضخامت کم استفاده می شود، اما با توجه به متعدد بودن تیغه های آن یکی از بهترین ابزارهای نجاری محسوب می شود.

6. دریل برقی Power Drill

دریل یک ابزار برای ایجاد سوراخ استوانه ای بر روی انواع سطوح از جمله سطوح چوبی است که یکی از ضروری ترین و بهترین ابزارهای نجاری و همچنین تمام صنایع می باشد.

7. دریل ستونی Drill Press

این نیز یکی از بهترین ابزارهای نجاری است که کاری شبیه به دریل برقی معمولی انجام می دهد اما دقت بالاتر و همچنین موتور قوی تری نسبت به آن دارد.
این دستگاه خود دارای اجزاء متفاوتی مانند عمق سنج می باشد که در هنگام ایجاد سوراخ های عمیق به کار می آید.

دریل ستونی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دو + = 11